Relació de competències bàsiques

La introducció de les competències a secundària significa promoure entre el professorat una sèrie de principis pedagògics que trenquen amb el punt de vista unidireccional de l'ensenyament, afegint aspectes innovadors (Zabala, 2007). Aquests canvis de percepció de l'ensenyament, va vinculada a la finalitat última sobre l'ensenyament que volem donar. I en això s'ha d'arribar a un consens. Segons diversos informes (Conferència Mundial sobre Educació per a Tots, informe Delors de 1996...) es promou que s'eduqui d'acord a uns valors i ètica que afavoreixin el creixement integral de l'individu per fer-ho vàlid en totes les dimensions de la vida (Zabala, 2007). A partir d'aquest consens essencial i primordial es podrà esmicolar en cada àmbit o matèria quina volem treballar més profundament. Però és important tenir en compte que hi ha una connexió entre elles, unes es treballaran de forma transversal i d'altres més concretament en cada matèria. És a dir, uns continguts es treballaran de forma disciplinària, d'altres de forma interdisciplinària (continguts que es podran treballar alhora en més d'una disciplina), i d'altres que no penjaran de cap disciplina en concret (metadisciplinàries o transversals) (Zabala, 2007). Intentem sempre que els aprenentatges siguin el més significatius possibles. Existeixen doncs una sèrie de competències que podem lligar amb les diferents intel·ligències múltiples de Gardner (Guia de l'assignatura) i on la seva relació la podem veure en el subapartat "Intel·ligències Múltiples versus Competències Bàsiques".
El primer subapartat ("Competències Bàsiques") intenta fer una definició de cada competència (Guia de l'assignatura), les habilitats que proporciona i quines es poden treballar de forma transversal.