Competències bàsiques 

Quines treballarem de forma transversal?

A) C. comunicativa, lingüística i audiovisual

Saber comunicar-se oralment (conversar i escoltar), expressar-se per escrit i amb el llenguatge audiovisual, fent servir el propi cos i les TIC. Amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.

  • Comunicar-se
  • Relacionar-se
  • Recerca, recopilació
  • Dialogar
  • Llegir
  • Escriure
  • Escoltar
  • Treball cooperatiu
  • Jocs en grup
  • Cantar
  • Ritmes
  • Expressió corporal
  • Teatre
  • Mim

Per exemple:

  • Comunicar-se
  • Relacionar-se
  • Escoltar
  • Treball cooperatiu

B) C. matemàtica

És la capacitat per a relacionar nombres i les seves operacions, mesures, símbols, elements geomètrics, etc.

Implica saber resoldre problemes relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i el món laboral i social.

  • Inducció
  • Deducció
  • Calcular
  • Classificar preguntes
  • Resoldre problemes
  • Identificar respostes
  • Elecció d'una resposta efectiva
  • Convertir les decisions en accions
  • Crear alternatives

Per exemple:

  • Classificar preguntes
  • Resoldre problemes
  • Identificar respostes
  • Convertir les decisions en accions

C) C. coneixement i interacció món físic

Implica relacionar-se amb el món físic que ens envolta, comprendre'l i predir causes i conseqüències.

  • Autonomia
  • Iniciativa personal
  • Esperit crític
  • Investigar
  • Plantejar problemes
  • Observació directa
  • Localitzar, obtenir, analitzar
  • Predir i concloure
  • Museus
  • Vídeos
  • Habilitats motrius
  • Resistència
  • Coordinació

Per exemple:

  • Autonomia
  • Iniciativa personal
  • Esperit crític

D) C. cultural i artística

Implica comprendre i valorar críticament diferents manifestacions culturals, musicals i artístiques, i considerar-les com a part del nostre patrimoni i de la nostra realitat perquè facilitin l'actuació de la persona per a viure i conviure en societat.

  • Imaginació
  • Creativitat
  • Cooperació
  • Iniciativa
  • Planificació
  • Mim
  • Fabricació de materials
  • "Aprendre fent"
  • Expressió artística
  • Cantar
  • Ritmes

Per exemple:

  • Creativitat
  • Cooperació
  • "Aprendre fent"

E) C. digital i tractament de la informació

Implica utilitzar les TIC amb responsabilitat i identificar i resoldre problemes de programari i maquinari que poden anar sorgint. Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per a regular l'ús de la informació i les seves fonts en els distints suports, i per a participar en comunitats d'aprenentatge virtuals.

  • Buscar, obtenir i processar informació digital
  • Tractament i anàlisi de la informació
  • Organitzar, relacionar
  • Programar
  • Tutoritzar
  • Dibuixar i pintar
  • Simular moviments
  • Cantar
  • Tocar instruments per ordinador

Per exemple:

  • Buscar, obtenir i processar informació digital
  • Tractament i anàlisi de la informació
  • Organitzar, relacionar

F) C. aprendre a aprendre

Significa saber conduir el propi aprenentatge i ser capaç de continuar aprenent. Tenir consciència de les pròpies capacitats (intel·lectuals, emocionals, físiques, etc.) i de les pròpies carències. Ser conscient del què un pot arribar a fer (capacitats pròpies) i del que un pot fer amb l'ajut de l'altre. Tenir motivació, confiança en un mateix, gust per aprendre. Fomentar el pensament creatiu i la curiositat. Autoavaluar-se, acceptar les pròpies errades, ser responsable.

  • Atenció
  • Concentració
  • Memòria
  • Comprensió
  • Expressió lingüística
  • Autoestima
  • Control emocional
  • Imaginació
  • Iniciativa
  • Planificació
  • Dialogar
  • Autonomia
  • Perseverança

Per exemple:

  • Atenció
  • Concentració
  • Memòria
  • Comprensió

G) C. autonomia i iniciativa personal

És tenir coneixement de si mateix, autoestima, control emocional. Implica saber afrontar els problemes, buscar solucions i prendre decisions. Imaginar projectes, planificar-los, desenvolupar-los i portar-los a terme. Tenir responsabilitat. Desenvolupar habilitats socials per a relacionar-se, com ara dialogar, negociar, cooperar, treballar en equip, etc. Demostrar empatia, assertivitat, esperit de superació. Ser líder i ser crític. També implica la capacitat d'escollir amb criteri, d'imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per a desenvolupar les opcions i plans personals (en el marc de projectes individuals o col·lectius) responsabilitzant-se tant en l'àmbit personal com en el social i laboral.

  • Autoestima
  • Control emocional
  • Imaginació
  • Iniciativa
  • Planificació
  • Dialogar
  • Cooperar
  • Empatia
  • Assertivitat
  • Curiositat
  • Responsabilitat
  • Memòria
  • Extreure conclusions
  • Perseverança
  • Esperit de superació
  • Expressar les pròpies idees

Per exemple:

  • Autoestima
  • Control emocional
  • Imaginació
  • Iniciativa
  • Planificació

H) C. social i ciutadana

És la comprensió crítica de la realitat i ser conscient dels valors positius de la nostra societat.

  • Participar
  • Prendre decisions
  • Habilitats socials: valorar-se, relacionar-se, expressar idees pròpies i tenir empatia
  • Diàleg
  • Reflexió crítica
  • Resoldre conflictes

Per exemple:

  • Diàleg
  • Reflexió crítica
  • Resoldre conflictes
Silvia Ramírez, Anna Jilesen, Carmen Pey, Tatiana Pons
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar