Competències bàsiques

Quines
treballarem de forma transversal?
A) C. comunicativa, lingüística i audiovisual
Saber comunicar-se oralment (conversar i escoltar), expressar-se per escrit i amb el llenguatge audiovisual, fent servir el propi cos i les TIC. Amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.
- Comunicar-se
- Relacionar-se
- Recerca, recopilació
- Dialogar
- Llegir
- Escriure
- Escoltar
- Treball cooperatiu
- Jocs en grup
- Cantar
- Ritmes
- Expressió corporal
- Teatre
- Mim
Per exemple:
- Comunicar-se
- Relacionar-se
- Escoltar
- Treball cooperatiu
B) C. matemàtica
És la capacitat per a relacionar nombres i les seves operacions, mesures, símbols, elements geomètrics, etc.
Implica saber resoldre problemes relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i el món laboral i social.
- Inducció
- Deducció
- Calcular
- Classificar preguntes
- Resoldre problemes
- Identificar respostes
- Elecció d'una resposta efectiva
- Convertir les decisions en accions
- Crear alternatives
Per exemple:
- Classificar preguntes
- Resoldre problemes
- Identificar respostes
- Convertir les decisions en accions
C) C. coneixement i interacció món físic
Implica relacionar-se amb el món físic que ens envolta, comprendre'l i predir causes i conseqüències.
- Autonomia
- Iniciativa personal
- Esperit crític
- Investigar
- Plantejar problemes
- Observació directa
- Localitzar, obtenir, analitzar
- Predir i concloure
- Museus
- Vídeos
- Habilitats motrius
- Resistència
- Coordinació
Per exemple:
- Autonomia
- Iniciativa personal
- Esperit crític
D) C. cultural i artística
Implica comprendre i valorar críticament diferents manifestacions culturals, musicals i artístiques, i considerar-les com a part del nostre patrimoni i de la nostra realitat perquè facilitin l'actuació de la persona per a viure i conviure en societat.
- Imaginació
- Creativitat
- Cooperació
- Iniciativa
- Planificació
- Mim
- Fabricació de materials
- "Aprendre fent"
- Expressió artística
- Cantar
- Ritmes
Per exemple:
- Creativitat
- Cooperació
- "Aprendre fent"
E) C. digital i tractament de la informació
Implica utilitzar les TIC amb responsabilitat i identificar i resoldre problemes de programari i maquinari que poden anar sorgint. Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per a regular l'ús de la informació i les seves fonts en els distints suports, i per a participar en comunitats d'aprenentatge virtuals.
- Buscar, obtenir i processar informació digital
- Tractament i anàlisi de la informació
- Organitzar, relacionar
- Programar
- Tutoritzar
- Dibuixar i pintar
- Simular moviments
- Cantar
- Tocar instruments per ordinador
Per exemple:
- Buscar, obtenir i processar informació digital
- Tractament i anàlisi de la informació
- Organitzar, relacionar
F) C. aprendre a aprendre
Significa saber conduir el propi aprenentatge i ser capaç de continuar aprenent. Tenir consciència de les pròpies capacitats (intel·lectuals, emocionals, físiques, etc.) i de les pròpies carències. Ser conscient del què un pot arribar a fer (capacitats pròpies) i del que un pot fer amb l'ajut de l'altre. Tenir motivació, confiança en un mateix, gust per aprendre. Fomentar el pensament creatiu i la curiositat. Autoavaluar-se, acceptar les pròpies errades, ser responsable.
- Atenció
- Concentració
- Memòria
- Comprensió
- Expressió lingüística
- Autoestima
- Control emocional
- Imaginació
- Iniciativa
- Planificació
- Dialogar
- Autonomia
- Perseverança
Per exemple:
- Atenció
- Concentració
- Memòria
- Comprensió
G) C. autonomia i iniciativa personal
És tenir coneixement de si mateix, autoestima, control emocional. Implica saber afrontar els problemes, buscar solucions i prendre decisions. Imaginar projectes, planificar-los, desenvolupar-los i portar-los a terme. Tenir responsabilitat. Desenvolupar habilitats socials per a relacionar-se, com ara dialogar, negociar, cooperar, treballar en equip, etc. Demostrar empatia, assertivitat, esperit de superació. Ser líder i ser crític. També implica la capacitat d'escollir amb criteri, d'imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per a desenvolupar les opcions i plans personals (en el marc de projectes individuals o col·lectius) responsabilitzant-se tant en l'àmbit personal com en el social i laboral.
- Autoestima
- Control emocional
- Imaginació
- Iniciativa
- Planificació
- Dialogar
- Cooperar
- Empatia
- Assertivitat
- Curiositat
- Responsabilitat
- Memòria
- Extreure conclusions
- Perseverança
- Esperit de superació
- Expressar les pròpies idees
Per exemple:
- Autoestima
- Control emocional
- Imaginació
- Iniciativa
- Planificació
H) C. social i ciutadana
És la comprensió crítica de la realitat i ser conscient dels valors positius de la nostra societat.
- Participar
- Prendre decisions
- Habilitats socials: valorar-se, relacionar-se, expressar idees pròpies i tenir empatia
- Diàleg
- Reflexió crítica
- Resoldre conflictes
Per exemple:
- Diàleg
- Reflexió crítica
- Resoldre conflictes